FEL att ha storasyskonen på dagis?

Blev riktigt arg då jag läste en insändare i lokaltidningen idag!
Handlade om att någon skit tyckte att det var fel att man fick ha de äldre syskonen på dagis då man är mammaledig med ett yngre syskon.
Att man rentav var LAT som inte hade det äldre syskonet hemma. Att det borde finnas en regel som säger att man MÅSTE ha barn under 3år hemma då man är mammaledig med ett yngre barn.
Hon menade också på att barnen tvingades till dagis medans mamma, pappa och nya syskonet mös hemma.
Att man får otrygga barn som MÅSTE till dagis trotts mamma och minstingen är hemma...

Är såååå less på att höra/läsa såna kommentarer!
Tror verkligen inte att Vilma LIDER över att få komma hemifrån och leka med sina kompisar på dagis.
Att man är helt slut efter en förlossning och har fullt upp med att få igång amningen i början verkade insändaren heller inte bry sig om?
Att vi som är förädrarlediga oftast har bestämda dagar och tider som våra äldre barn får vara på dagis verkade hon heller inte veta något alls om? Jag vet många som får ha sina barn mån-tors 9-15.
Vilma går hela veckan 9.30-15.
Hon är JÄTTE glad och pratar en massa om dagis hela tiden och är inte alls otrygg på något sätt!
Tycker att det är viktigt att man får tid att bara vara med minstingen också. Jag var hemma ensam med Vilma och gav henne all min uppmärksamhet hennes första år i livet. Nu finns Lova som jag får umgås med en stund utan Vilma varje dag och bara mysa och hitta på bebislekar.
Jag ska även hinna handla, plocka undan, städa och tvätta innan Vilma kommer hem igen.
För mig är det toppen att kunna lämna Vilma på dagis och handla och fixa hemma och leka med Lova innan det är dags att hämta Vilma igen. Tycker inte alls att jag är lat som lämnar min dotter på dagis utan jag ser det som att hon får det MYCKET roligare på dagis. Där kan hon klippa, måla, baka med lera, leka med kompisar hela dagarna ist för att vara hemma med mig som ändå har en massa på min att göra lista.
Jag har hunnit med mina sysslor då jag hämtar Vilma på dagis och kan njuta av henne resten av eftermiddagen/kvällen.

Tror inte att hon som skrev insändaren har egna barn. Eller jo kanske har hon ETT barn. Men testa på att ha flera barn och hinna alla MÅSTEN som finns varje dag kärring innan du öppnar käften!
Beundrar ensamstående och flerbarnsföräldrar som får sin vardag att fungera UTAN dagis/dagmamma till hjälp.
Jag är verkligen tacksam för att min dotter får gå på dagis och hon har blivit så mycket gladare sen hon började på dagis!
Utvecklats jätte mycket sen i höstas och vuxit en massa som person.

Kommentarer
Postat av: Emma

Men ärligt? va är det för dumhuvve som skriver så? Den människen tänker ju noll på barnet som går på dagis i fråga, det barnet behöver väl för sjutton komma ut och skaffa ett socialt liv, träffa andra människor stora som små, få komme hemmifrån en stund! Om charlie var hemma jämt skulle han dö av uttråkning, för ja är liksom ingen dag mamma som aktivera honom hela dagen dag ut och dag in, som mamma måste man sköta huset oxå! samt att kunna ge tid till det lilla barnet. Ja beundrar verkligen dom som klarar av att vara hemma med två på heltid, att dom klarar av att aktivera två barn så bra att dom klarar sej utan den sociala kontakten de får på dagis.

2009-02-19 @ 15:10:55
Postat av: Marre

Håller till 100% med dig, självklart ska din dotter få gå på dagis och leka med sina kamrater och "lära" sig att umgås med andra och lära sig nya saker pedagogiskt!! / Maaria

2009-02-19 @ 17:41:21
URL: http://marrecarlsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0