Päronpaj med kardemumma och vaniljglass

Päron är en så enormt underskattad frukt som slår äpplen varje dag i veckan, och ibland blir det helt enkelt bättre om man bara gör nått enkelt, ett säkert och beprövat kort, istället för att krångla till det och misslyckas. Smulpaj är bland det enklaste i boken, och få efterrätter kan mäta sig med en riktigt bra smulpaj.



Ett grundrecept för smulpaj är lika delar smör, mjöl och socker - men har man gjort den tusen gånger kan man lika gärna höfta, eller experimentera med mängder och ingredienser. Jag brukar dra ner på mängden mjöl och ersätta med havregryn, inte för att det skulle vara nått nyttighetsalibi, snarare för att det blir så mycket bättre. Sen brukar jag föredra att degen är åt det smidigare hållet, snarare än det torra och smuliga, eftersom den färdiga pajen blir så mycket knäckigare och godare då. Iallafall, börja med rumstempererat smör, aldrig margarin, och tillsätt de torra ingredienserna tills degen uppnåt önskad konsistens. Svårare än så är det egentligen inte.



Min twist på det hela är kardemumman, en helt outstanding bak- och efterrättskrydda, som jag tar ett par rågade nyp av i smuldegen. Det går också bra med kanel om man nu föredrar det, särskillt till äpplen.



När smuldegen är färdig skalar du dina päron, jag valde conferencepäron då de är relativt fasta i konsistensen men fortfarande väldigt söta, skär ner dem i vilken form du nu föredrar. Sen brukar jag blanda nån tesked socker och kardemumma tillsammans med päronen också, sockret kommer karamelliseras med päronens vätskor i ugnen och bli ytterligare lite sötare. Det här gör jag oftast med äpplen förvisso, eftersom de ibland kan bli lite för syrliga i en söt efterrättspaj.




Fördela smuldegen i botten på en smord ungsfast form och platta till. Varva päronen på pajbottet och avsluta med ett poröst och luftigt, väl tilltaget, täcke med smulpaj.



In i ugnen på 175 grader tills topparna på pajen blivit gyllenbruna, tar väl upp till en halvtimme kanske. Ta ut och låt svalna något och servera ljummen tillsammans med en god vaniljglass.



Så enkelt är det.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det lät jäkligt gott !! :)

2008-10-13 @ 20:01:06
URL: http://lyckostigen.blogg.se/
Postat av: Anonym

men va gott

2008-10-15 @ 15:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0