Ömsesidig respekt?!

Jag och Sara pratar ofta om hur lika barn och hundar är i det mesta...
Vi tycker ganska lika i uppfostringsfrågor:-) gällande både hundar och barn.

Del. 1
Idag när  vi går hem från Ådalen är Vilma lite butter och går en bit bakom oss. Jag ser då hur en turk unge springer fram emot henne och klappar till henne. Ungens morsa sitter bara och ser på säger inte ett ljud.
Jag går fram till ungen och säger att man får inte slåss! Ser då hur morsan sitter och skrattar. Kramar om sin son och skrattar. Jag blir då ännu argare fräser att han ska inte springa och slåss.
"slåss inte slåss" säger hon på knackig svenska och spelar dum. Vilket gör mig ännu mera arg!
Skriker att "bra sätt hon uppfostrar sina äckliga söner på!"- Springa och slå främmande människor och sen skratta åt dom. Hon bara skrattade och vinkade. Gav henne då fingret och gick argt därifrån.

Jag blir bara så förbannad då mina fördommar om invandrare gång på gång bara bekräftas och blir värre.
Att det är okej att springa fram till en jämnårig och bara smälla till denna?! Och föräldern BARA gappskrattar?!
Inte konstigt att dessa barn växer upp och blir ligister!
Sätts det inga gränser då barnen är så här små så varför ska dom lära sig att hålla sig till reglerna senare i livet?
Och att hon som vuxen SKRATTAR åt allt är fan riktigt sjukt!
Men dom uppfostrar väl sina barn så? Att det är okej att slå och dom är starka och bra?!
Att det är okej att göra som man vill med en svensk liten flicka?
Att det är synd om dom som kommer från land i krig?
Vi svenskar får inte ens öppna käften längre utan att vara rasister.
Spelar vi nationalsånger OJOJ FYFY!
Vi ska skämmas över att vara svenskar! Vi ska gömma oss och förtryckas!
Att gå klädd på sommaren i kjol och linne= våldtäcktsoffer?!

Visst överreagerar jag lite nu... men såna här händelser får mig ändå att fundera på större saker...

Del 2.
Då vi lagt detta bakom oss går vi vidare hemmåt. Möter då en lösspringade hund ( en liten yorkshireterrier).
Sara kallar in sin hund. Då vi gått förbi ägaren med hennes hund hör vi ett jätte vrål.
"LÄGG AV MED DET DÄR" skriker tjejen så högt att jag och Sara hoppar till. Hon sliter upp sin hund från marken och skriker ännu mer på den medans hon går iväg. Vi vart helt chockade... Hunden hade tagit några steg mot Bruno men hade inte gjort något speciellt tyckte Sara och jag. Men ägaren höll väl inte med.
Läskiga människor som har hund...

Del.3
Det är inte slut ännu om ni trodde det....
Vilma har gungat och vi ska gå sista biten hem då det kommer två kvinnor med en hund gåendes mot oss. Sara tar Bruno åt sidan och lockar med godis för att han inte ska skälla och göra utfall.
Kvinnorna med hunden låter den springa rakt mot Sara innan dom trycker åt flexikopplet. Hunden blir irrvig och hettsar upp Bruno. Sara blir skit sur och kvinnorna kämpar för att dra in hunden i flexikopplet.
Sara går då över på andra sidan gångvägen och idioterna vägrar ta kontroll över sin hund utan låter den också gå över till andra sidan och hettsa Bruno. Dom bara står och glor ser tydligt hur upprörda Sara och jag blir.
Går man in åt sidan med sin hund måste väl för fan dom mötande fatta att man inte går rakt på den hunden utan går på sidan av vägen! Jag blir så förbannad när dom som har hund inte bryr sig om att rätta den då den flyger fram till andra hundar!
Eller går fram till barn!
Jag håller ju in Vilma så hon inte går fram till främmande hundar! Men hundägare med lösa hundar bryr sig inte mycket då deras hundar springer fram till mitt barn?!
ÖMSESIDIG RESPEKT kräver jag av FOLK!
Håller man in sin hund finns det en anledning! HÅLL DÅ IN DIN HUND MED FÖR FAN!
TAR jag min dotter i handen så TA in din hund vid din sida!!!
Hur svårt kan det vara?!
Barn kan vara jätte hundrädda och det ska man tänka på då man kommer med sin lösa hund!
Hundar kan vara aggressiva och rädda för barn, alltså ska INTE barn gå fram till främmande hundar!

HUR SVÅRT KAN DETTA VARA????!!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Fan vilka människor det finns alltså.. Blir så irriterad! Du har så rätt i det du skriver.

2008-12-23 @ 21:19:13
URL: http://lovetrouble.blogg.se/
Postat av: Johanna

Fy Fan !!

Första händelsen va ju hemsk !!

Helt sjukt att det hände ?? blir helt upprörd av att ha läset det och ser det framför mig, fy fasiken !?

Den sista händelsen va med sjuk ! och jag förstår er tanke ang barn och hundars uppfostran för det är ju på ett sätt lite lika .. och det du skrev om att det finns en oskriven regel typ om att man inte går fram till främmande hundar, men tvärtom tycker jag är sämre.. Tycker många är dåliga på att hålla in sina hundar när man kommer med barnvagn. Gustav som blivit så skrämd av hund på hund är ju väldigt rädd .. För nån vecka sen lekte vi på grusplanen och då kommer det ett äldre par med en mellanstor hund. Gustav sa ganska högt "farligt, hund Nej!" de bara glodde på oss, tog ett tag sen drog de åt sig hunden och gick lite mer åt sidan .. Visst är det tråkigt är barn/folk är hundrädda, men är det så, så får man ju acceptera det.



GOD JUL PÅ ER

många kramar !!

2008-12-23 @ 21:21:01
URL: http://lyckostigen.blogg.se/
Postat av: Emma

Gud vilket bra inlägg!!

De där sista med att folk låter sina hundar springa fram till ens egna hundar trotts att man håller in dem och går åt sidan får mej att koka!!!!! Idioter!

God jul på er allihopa från oss!! =)

2008-12-23 @ 22:04:17
URL: http://charlieochnovasmamma.blogspot.com
Postat av: Grandinar'n

Håller med på alla punkter faktiskt!

Skönt med en som vågar bita ifrån! :)

2008-12-23 @ 23:22:56
URL: http://ceekaay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0